NLA, KRIK, homofile og veganer?

Hvor skal vi begynne? KristenNorge har jo “klart det igjen”

Vi kan begynne med KRIK

KRIK gjorde det i August mulig for at de som er homofile og de som lever i samboerskap, skal også kunne få være med som ledere.

 

Andreas Håtveit
Hentet fra NRK.no

Andreas Håtveit i Dagen/NRK:
Håtveit sier han er bekymret for hvor man setter standarden for ledere i Kristen Idrettskontakt (KRIK), som er en kristen ungdomsorganisasjon med rundt 17.400 medlemmer.

 

Det første jeg tenker er da – oi, er det noe gale med standeren for ledere? Møter de ikke opp? Er de blitt for slappe? Hva skjer med standeren?

Nå har Håtveit blitt far – Gratulerer! Og først nå er han blitt mer opptatt av dette med forbilder. Og at på leirer er lederne ofte de tøffeste og de man ser opp til. Og da må de ikke ha slappe kriterier for hva lederne tror på.

Jeg skjønner jo det. Det er de tøffe barn og unge ser opp til. Og de som lever som samboer eller er homofil, er jo ikke så tøffe og mest sannsynlig er de ikke helt kristne heller. De er sikkert litt mer på grensen til agnostikere. Det eneste de vil, er jo bare å bo sammen, og leve i et likekjønnet samboerskap eller ekteskap. De kan jo neppe være skikkelig kristne.
Og samboerskap og homofili, det er jo litt det samme. Det er jo noe man velger. Litt som når Håtveit sier at det er det samme som veganere og for dem som spiser kjøtt.

– Hvis retningslinjene på en vegansk sommerleir hadde blitt sånn at man kunne spise kjøtt, da tenker kanskje barna at det er det som er å være veganer, da.

Unnskyld meg, men hvor dum tror du disse barna er? Hvis de er sendt på en sommerleir som er vegansk, så er det mest sannsynlig fordi de er veganere fra før. Og jeg tror de ville stilt spørsmål om hvorfor de plutselig får kjøtt, ikke hvorvidt lederen er homo eller ikke.
Altså, jeg er lesbisk, jeg spiser kjøtt, men av og til spiser jeg bare vegetar. Er jeg bifil da? Hvis jeg legger helt over til vegansk, blir jeg hetero? Fordi – det man spiser, er jo noe man velger. Samme som legning. (For dere som ikke helt tar den, så satt jeg den veldig på spissen.)

 

-Jeg hadde hatt forståelse for at homofile hadde blitt støtt hvis de hadde blitt møtt av en holdning der kristne ikke ville ha noe med homofile å gjøre.

Vel – du har jo en holdning, hvor du ikke har noe problem med at man er homofil- Så lenge det ikke er på en kristen leir.

Du var flink på “Mesterenes Mester” og du har vunnet masse medaljer og er sikkert flink i det du gjør.
Men ikke begynn å sammenligne min legning med måte å spise på.

Forresten – KRIK sine visjoner er “KRIKs verdier er glede, frihet, stolthet og tydelighet.” – kilde: https://krik.no/om-krik/visjon/

GLEDE – FRIHET – STOLTHET – TYDELIGHET = PRIDE er det jeg hører her, men det er nå en annen sak! Jeg heier på alle samboere og LHBTQ ledere i KRIK!

Neste sak.

NLA

På mandag var det en sak på TV2 sine nettsider om et kveldsseminar som ble holdt på skolen. Tema for seminaret skulle være seksualitet, kjønn og identitet.
Første jeg tenker: SUPERT! Dette er jo kjempespennende tema! Kanskje det kommer en psykolog eller en sexolog, en lege eller noe sånt! Som kan forklare hva seksualitet er, hva er kjønn, og hva er identitet. Dette er store viktige tema!

Nei…
Mike Davidson og Øyvind Hasting var kveldens foredragsholdere.
Dette er folk jeg aldri har hørt om – og det er kanskje like greit.
Mike Davidson er en eks-homofil og driver med konverteringsterapi. Dette funker omtrent akkurat som når du får kjønnssykdommer pga ånder.
Nei, det funker ikke. Det du gjør, er å psykisk ødelegge folk. Dette får deg ikke til å bli heterofil, men til å bli ødelagt og skadet, hjernevasket. Vet du hva, det gjør ingenting om du er homofil. Det er faktisk ganske naturlig. Alle er skapt i Guds bilde, og det er også homofile, på lik linje med heterofile.

Uansett – videre i saken.

Det er Frimodig Kirke og Til Helhet som har satt opp seminaret. Arve Kjell Uthaug i Frimodig Kirke Bjørgvin sier til TV2 at han ikke har noe problem med at folk reagerer på temaet, og at folk må føle og mene det de vil. Og håper at folk kommer på foredraget, så kan folk selv danne sitt eget bilde.
TV2 spør om Uthaug mener at homofili er et valg.

– Vi står for et konservativt kristent syn med tanke på seksualitet. Folk må ta sine egne valg.

Han sier også at handlingen er et valg, men ikke følelsene, og henviser til Bjørn Helge Sandvei som er åpent homofil, men velger å avstå fra å leve ut sin legning på grunn av sin tro.

Vel – Jeg er kristen, jeg er åpent lesbisk og velger å leve ut mitt liv, sammen med min tro. Jeg tror ikke Gud ser ned på meg, fordi jeg er den som Han har skapt. Men jeg kan si meg enig at folk lever forskjellig og vi praktiserer ting på ulike måter.

NLA høgskolen i Sandviken i Bergen sier at det er ikke problematisk at Frimodig Kirke og Til Helhet arrangerer et foredrag med dette temaet. Og videre sier de at universitet og høgskoler har mange arrangementer som er initiert og arrangert av privatpersoner eller organisasjoner, og dette gjelder også hos dem. Og at det er både studenter og andre aktører benytter lokalene. Når det gjelder den åpne dialogen, så hører det til det til i den akademiske kulturen. – har Solfrid Ebbesen uttalt, som er kommunikasjonsleder ved NLA i Bergen.

Så den åpne dialogen, det er akademisk, men alt annet, og alle andre, som vil leie lokaler, det får de lov til?

Fordi NLA trenger penger? Har plutselig null etisk og moralske holdninger? At dere skal undervise på dagtid, om hva som er riktige holdninger i samfunnet, for å så bare dolke ansatte i ryggen på kvelden? 

 

– Dersom vi skal forske på og undervise i menneskerettigheter på dagtid, rimer det dårlig med å behandle homofili som en sykdom på kveldstid, sier Sævi.

Så tilbake til deg, Ebbesen – Har dere ingen kontroll på hva som faktisk lokalene blir leid ut til? Og hva det undervises om? Er det ikke litt motstridene å lære studentene en ting på dagtid, for at noen skal komme å diskriminere på kvelden?
Tenker hele ledelsen på NLA at dette er OK?
Da tenker jeg at jeg er takknemlig for at jeg ikke går på NLA Sandviken, fordi det høres ut som et rot, for å si det rett ut. Og da sikter jeg til NLA sin egen pressemelding:

Høgskolen har praksis for å leie ut lokaler til flere ulike eksterne arrangement og organisasjoner, og stiller da bare lokalene til rådighet. NLA har med andre ord ikke ansvar for selve arrangementet eller innholdet i dette. Denne saken har vist oss at det kan være behov for å vurdere fremtidig utleiepraksis.

 

Så – for å oppsumere kort. Hvis jeg hadde gått på NLA, kunne jeg dratt på dette seminaret, gått fra å være en kjøtteter til å bli veganer, og blitt godkjent for å være KRIK-Leder.

 

Men jeg går på MF og har min lederbakgrunn i KFUK-KFUM.
Der kan vi spise det vi vil.

Takk for meg.

2 kommentarer
    1. Slik jeg har forstått det ønsker Davidsson å tilby “terapi” til homofile som alt har tatt et valg. Som sier at de ikke ønsker å praktisere basert på diverse årsaker. Selv LTBG aktivister i UK erkjenner at det bør finnes et tilbud for de som er i denne kategorien. Forskjellen er at de mener at det ikke bør tilbys av aktører med religiøs bakgrunn. Men dersom noen selv ønsker å bruke Davidsson, bør vi ikke la dem få lov til det? Umyndiggjør vi dem ikke om vi bare ulovliggjør dette? Davidssons metoder kan det nok settes spørsmål ved. Her trengs det forskning, objektiv forskning og regulering. Når man ser dette i lys av at ca 50% av lesbiske og trans kvinner endrer seksuell orientering i løpet av ti år bør man ikke bare feie det unna og si at “du er født sånn, deal with it”. Studiet kommer fra Department of Recreation and Leisure Studies, Department of Health Studies and Gerontology, University of Waterloo og ble gjort på ca 2000 respondenter.
      Man bør vel I DET MINSTE få lov til å diskutere saken?

      Dessuten henger ordet diskriminering veldig løst om dagen, gjør det ikke? Det er ulovlig med diskriminering. Man kan bli satt i fengsel for det. Ønsker du fengselsstraff for alle arrangører av denne saken? Ønsker du et samfunn hvor alle er enig med deg? Ett evig ekkokammer? Hvor alle religiøse parti og institusjoner blir lagt ned fordi de tror på et annet livssyn en deg. Det hadde sikkert vært fint, men er vi da bedre en de landene som utøver straff over ltbg bevegelsen?

Siste innlegg