Når du blir forfulgt for den du er

“I Brunei er homofili ulovlig, og homofile bør derfor være varsomme og oppmerksomme på dette når man reiser dit. Offentlig klemming og kyssing mellom en mann og kvinne er heller ikke akseptert.” Dette står det på nettsiden regjeringen.no som ble oppdatert i dag, 02.04.2019.
I Brunei er det ikke akseptert en mann og kvinne kan offentlig klemme hverandre, og det er ulovlig å være homofil.

La oss studere dette verdenskartet litt – hentet fra ilga – Så ser vi mye rødt, mye som er ulovlig. Enkelte av disse landene har dødsstraff, livstid i fengsel og ansees som utrygge plasser å være homofil. I dag har også Brunei innført dødsstraff, og ikke hvilken som helst form for dødsstraff, men pisking og steining. Til du dør. Kjenn litt på den. Du skal bli steinet til døde, fordi du er født den du er født som. Du er skapt til verden, du er skapt av Gud, og nå skal du straffes, av andre mennesker, for den du er.  For å ikke snakke om den type straff som skal bli utført. Det er ikke humant, det er en brutal og voldsom, lang og smertefull måte. Tenk deg når du snubler på isen, og du slår deg litt, og det føles vondt og smertefull der og da. Så kan du prøve å tenke at hver gang du reiser deg opp, skal du deise ned igjen i asfalten.  Hvis jeg skal gjette følelsen, så tipper jeg det er noe som det. Dette er slikt jeg bare har mareritt om, og det gjør vondt å vite at for noen, så er dette marerittet faktisk livet deres.
Den nye loven gjelder for mer en det å være homofili, den gjelder for ran, voldtekt og fornærmelse av profeten Muhammed.

Også i Egypt ble en journalist arrestert og fikk en bot på ca 1400 norske kroner, fordi homofili ble gjort synlig i media. I Egypt er homofile bannlyst fra media, etter at et Prideflagg dukket opp på en konsert i 2017. Journalisten er også dømt med meldeplikt i et år, og intervjuet han gjorde ble umiddelbart tatt av luften. Dette handlet om en sexarbeider.

Se på kartet ovenfor. I 70 land (https://amnesty.no/lhbt) er homofili kriminalisert. Det er kriminelt, ulovlig. I 8 land er det dødsstraff for dette. I mange land gjelder dette hovedsakelig menn, fordi kvinners seksualitet i samfunnet ikke blir sett på som eget og selvstendig. Også transpersoner får mye hat, og det er en skummel utvikling der også. De blir diskriminert pågrunn av kjønn, og det har vært flere drap, der 90 drap på transpersoner i en periode fra 2008-2014, i 13 ulike europeiske land.

Det er flere land som bannlyser informasjon om homofili, du blir forfulgt og etterforsket for homoseksuell adferd. Hvis de virkelig går inn for det, så blir du “stemplet”, og får ikke jobb, fordi du er under etterforskning for homofil adferd. Jeg kan ikke si det nok – men dette er grunnen til at jeg går i Pride, at jeg feirer Pride. Jeg går for dem som ikke kan, jeg går for å vise solidaritet, jeg går fordi kampen ikke er over, jeg går fordi jeg kan! Fordi jeg lever i Norge, med en konge som sier at en nordmann er jenter som liker jenter, og gutter som liker gutter. Jeg ber hver dag om at kjærligheten skal vinne, og at forfølgelse av dem som er født og skapt i Guds bilde, som liker det samme kjønn, skal få leve i fred.

Jeg heier på kjærligheten, fordi den er størst, den er sterkest og den overlever alt. Hvis vi står sammen, så blir den sterkere!

0 kommentarer

Siste innlegg