Jeg synder så lenge jeg puster.

Jeg har i mitt liv møtt noe motstand fordi jeg er homofil/skeiv/lesbisk og kristen. Det har vært veldig varierende grad. Noen ganger har det vært at folk har vært uenig med meg pga min tro og noen ganger pga min seksualitet og andre ganger bare generelt for begge deler. 

Jeg har møtt folk som skal slå meg ned på byn, fordi jeg er lesbisk. Jeg har møtt folk som mener at det er ennå ikke for sent til å ta i mot Guds nåde og bli frelst fra min synd. 

Og denne uken møtte jeg en som sa at for hver gang jeg puster – så synder jeg. 
Da ble jeg bare helt paff og og først veldig sint. Hva skal man si til slikt? Skal man svare? Det er veldig lett å svare i frustrasjon, men man blir jo kanskje veldig sint og sier alle de feile tingene og ender opp med å si noe helt annet enn man bør si, og tenker etter på “åh, jeg skulle ha sagt…” 

Jeg har lest masse kommentarer på Facebook etter den nye vigselslitrugien, om folk som melder seg ut, prester som slutter, andre som er overlykkelige. 
Og jeg kjenner litt på enkelte av disse kommentarene som er på Facebook, det å sitte å lese det, at enkelte mennesker ønsker meg så lite velkommen i kirken, i Den Norske Kirke, som jeg også er medlem av og en dag vil jobbe i, det syns jeg er synd. Jeg syns synd i de menneskene som tror at Gud elsker bare dem og at “vi”, vi som er i LHBTQ miljøet, vi er feil, vi er et resultat av arvesynden, vi er mislykket som mennesker, vi er mindre verdt. Vi er ikke verdifulle, i Guds øyne. Det er det mange som skriver. 

Men hvem har gitt deg rett til å dømme meg? Du kjenner meg ikke. Du vet ikke hvem jeg er. Du vet hvem jeg liker, og at jeg liker en av samme kjønn. Men slapp av, det vet Gud og, fordi han har skapt meg i sitt bilde, akkurat som han skapte deg også. 

Jeg ønsker å respektere deg, men det er vanskelig, når du ikke kan akseptere meg.

Synder jeg hver gang jeg puster? 

 – Nei. Jeg lever hver gang jeg puster. Og Han vet det.

2 kommentarer
    1. Hei!
      Jeg vil bare fortelle deg at du er fantastisk akkurat slik du er! Det er verken en synd eller en sykdom å være homofil! De som tør å si noe sånt bør skamme seg -de er synderne.
      Det har vært en debatt lenge, og jeg feirer fremskrittene.
      Homofili ser man også i naturen, det burde da være en del av argumentasjonen for å gjøre det mer naturlig? Og som kristen mener jeg at homofili, både blant mennesker og dyr, er Guds måte å lage balanse. Balanse i artenes vekst, og en måte å kunne redde liv. Tenk om alle homofile par hadde adoptert barn, det ville hjulpet så ufattelig mange barn!! (Nå er det jo også måter å få biologiske barn selvom man er homofil, så det løser kanskje ikke veldig mye).
      Jeg tror at verden er et bedre sted hvis alle homofile kan stå frem, og være dem de er.

    2. Du skriver: “Du sier vi ikke er verdifulle i Guds øyne”. Det er vel Bibelen som sier dette? Jeg trodde kristne mente at Bibelen var Guds ord?
      Og jeg vil heller si at det er mer sjokkerende at folk som sier de er gode følger en gud som har drept millioner av mennesker (i følge bibelen), der mange har vært kvinner/eldre/barn. Bibelen sier enormt med syke ting: gud gir regler for slaveri, gud gir regler for hvordan man kan voldta noen og så tvinge de til å gifte seg med voldtektsmannen, gud sender ville bjørner for å spise 42 barn osv. Disse tingene er visst helt fritt for en Gud å gjøre, MEN ikke våg å si at den samme guden kan ha noe imot homofili!
      Er bibelen Guds ord? Eller er det opp til hver enkelt å tolke det som står der slik man selv ønsker det?

Siste innlegg