En pioners bortgang

På lørdag var jeg på jobb. Jeg hadde noen minutter hvor det var litt rolig, og jeg sjekket litt nettaviser. Der ser jeg at Wenche Lowzow er gått bort. 

I fjor, da jeg gikk på Danielsen Intensivgymnas, så hadde jeg en oppgave om å skrive om en kjent person. Da skrev jeg om partneren, Karen Christine Friele, bedre kjent som Kim Friele. Jeg lærte mye om Kim, men også om Wenche. Hvordan de møttes, og hvordan deres kamp sammen og hver for seg har stor betydning for at jeg kan være den jeg er i dag. 

Hun var den første homofile stortingsrepresentanten. Det ligger det utrolig mye respekt i. Hun har nok måtte betale mye for det. 

I 1977 ble hun valgt inn på Stortinget, og i 1979 var hun ute av skapet.! Jeg kan ikke forestille meg avisoppslagene på den tiden. Og hun var blitt sammen med Kim Friele i tillegg, som var plog i det norske homosamfunnet, jeg ser for meg at det kan ha blitt noen hete debatter. 

 

Det startet med et intervju, hvor Kim skulle intervjue Wenche, påvegne av Forbundet 48. Og det var kjærlighet ved første blikk. Ekte kjærlighet i 40 år. Har de virkelig stått sammen i tykt og tynt. 

Noen husker det kanskje, noen har kanskje fått det med seg i ettertid. Men i 1987 hadde Wenche et oppgjør mot kirken. Det at kirken ekskluderte deler av den Norske befolkning, nemlig de homofile. Hun gjorde som Luther gjorde i sin tid, for å faktisk få en reaksjon, så spikret hun inn i døren på Oslo Domkirke, anklageskrift. Dette var fordi kirken var tause til alle spørsmål hun hadde stilt. 
Jeg mener at her har Wenche gjort en kamp og vært en som kunne riste litt i kirken, og spørre om det er greit at man bare driver mishandling av homofile. Uten Wenches kamp inn mot kirken, så er det vanskelig å si hvor vi hadde vært i dag, men hun har gjort mye. Hun er helt klart en av mine helter og forbilder, og en av de tingene jeg vil gjøre, under utdannelsen og når jeg er ferdig, er å fjerne tabuet “homofil og kristen” fra kirken. At man er den man er, og man er kristen. Uavhengig av legning. 

Mine tanker går til Kim Friele, som har nå mistet sin kjæreste, partner og venn.

 


f.v Wenche Lowzow og Kim Friele

0 kommentarer

Siste innlegg