Student + mat + økonomi = ?

Dette blogginnlegget går til mine kjære medstudenter og andre studenter.  Til folk med mye penger og med lite penger. 

Det trenger ikke være dyrt å lage mat. I dag var jeg en tur på Grønland og handlet på en av mine favorittbutikker der. Den er stor, de har mye utvalg, det er alltid trukket frem i butikken og det er alltid sykt med folk der. De har et helt utrolig utvalg på frukt og grønnsaker, og det er til halve prisen av det du får i andre vanlige daglivarebutikker. 

Jeg gikk litt amok selv, og tenkte når jeg kom til kassen, shitpomfritt, dette blir sikkert svindyrt! 
Damen i kassen sa “160,-“. Det tok litt tid før jeg hørte hun sa 160. Det hadde lett blitt 260 på dagligvare. 

 


Totalpris: 160,-
 

Her har jeg fått kjøpt meg kokkosmelk, hakkede tomater på boks, tre store og fine gulløk, to digre bakepotet, minimajs, en god håndfull med sopp, gode og deilige grønne paprika fra tyrkia, mais, egg, ingefær, gulrot, brokkoli, avocado og litt pasta. Ja, hva skal man lage med dette? 

Jeg måtte ha litt proteiner, så da gikk jeg på meny og kjøpte det billigste jeg fant. 


Totaltpris: 145,-
 

Alt er firstprice av hovedproteiner. 
Jeg lagde i dag en kyllingsuppe som jeg elsker.  Og du skal få oppskriften av meg. Jeg skal legge ut litt oppskrifter underveis, litt tips og triks, slik at man kan spare noen kroner, så har man kanskje råd til en ekstra øl på byen i stedet. 

 

Kyllingsuppe ala Trude.  (dette er en stor porsjon, så du kan ha litt rester og fryse ned) 

1/2 halv grillet kylling

3 grønne paprika (Kan også være røde). Jeg liker de fra tyrkia best, de er mer crunshy og inneholder litt mer vann. 

1/2 gulløk 

En bit ingefær

1 boks kokosmelk

1-2 hvitløksfedd

1 ts curry paste

x-antall dråper med Tabasco

Salt, pepper, karri og annet digg krydder


Det du gjør: 

Kutt paprika og løk i biter. Fres dette i litt olje. 
 

 

Tilsett litt vann, nok til at det dekker paprika og løk, og litt til. Ta det på øyensyn, våg å prøv deg frem. 


(for de som ikke tørr å prøve seg frem)

Hvis du har grønnsaksbulljong, kan du hive dette oppi. En bit holder. La dette koke seg litt sammen

Tilsett kokosmelk og skru ned varmen.  Etter du har tilsatt kokosmelk, så tilsetter du resten. 

Ikke press eller kutt hvitløksfeddet, men ta knivbladet og press den i stykker. Da får du mest saft ut. 

Jeg er glad i sopp, så jeg hadde litt champinong oppi, men det er helt valgfritt. 

Når du da har tilsatt alt, så smaker du til med Tabasco, curry paste og krydder.  Til slutt legger du i kyllingen. Dette skal stå på svak varme (sånn 1-2 på komfyren), og småputre for seg selv. I mellomtiden kan du rydde rommet ditt, vaske din del av kollektivet, eller lese pensumet. Jo lengre den står, jo bedre blir den. Jeg pleier å la den stå å putre i ca en time. 
Hvis du har tillatt deg selv å ha den luksusen som heter BRØD, så er det godt med brød og litt smør på. 
Og husk, det du ikke spiser opp, kan du ta i en boks. Men vent til suppen er kald, for ellers blir maten ødelagt når du tar varm mat inn i kjøleskapet. Og ikke er det bra for kjøleskapet. Du kan også fryse dette. 

 

Alt i alt kostet dette meg ca 56kr og jeg spiste to gode skåler for meg selv og har 2 bokser i frysen og en i kjøleskapet. Det trenger ikke å være dyrt. Og resten av grønnsakene kan jeg bruke videre neste uke. 

 Håper det smaker! 

1 kommentar

Siste innlegg