Svar på spørsmål

Hvordan lever du livet ditt som du føler er rett i forhold til din tro? Hvordan er skolegangen for å bli prest?”

Jeg fikk et spørsmål om hvordan jeg føler jeg lever rett i forhold til min tro – Jeg lever mitt daglige liv. 

Står opp alt for tidlig, går en rask tur med Kompis (hunden min), etterfulgt av en rask frokost eller noe i hånden. Så drar jeg til byen og går på skole, sitter der store deler av dagen og blir mer og mer umotivert. Så drar jeg hjem, ut igjen med kompis, rydde, lage middag, gjøre lekser og være med venner. 

Jeg tenker man lever slik man vil. Jeg synger ikke for maten før jeg spiser den, jeg ber heller ikke før måltid. Når jeg først er sulten, så spiser jeg som en ulv. Da har jeg ikke tid til noe annet. Når jeg ber, så er jeg en av de som ikke folder hendene, jeg ber når jeg vil og hvor jeg vil. Jeg kan sitte på bybanen, det er 32 minutters tur, man kan få bedt om mye da skal jeg si deg! 

Så jeg føler jeg lever mitt liv ganske normalt jeg, som 27åring. 

 

Skolegangen for å bli prest er et 6års studie. Da må man gå et profesjonsstudie i teologi.Det er 12 semestre, og det er litt forskjellig fra sted til sted vil jeg tro, men jeg skal da hovedsakelig studere på Menighetsfakultet i Oslo. Man har mulighet for utveksling til utlandet i løpet av de seks årene, to ganger. 

Når du er ferdig utdannet har du tittelen cand.theol (Candidatus/a theologiae) 

Nøyaktig hvordan studiet blir, det vet jeg ikke, så der får dere bare følge med 🙂 

 

BCDEOKVhxMs

Dette er mine favoritter

 

Følg den skeive prestestudent på den rette sti!

0 kommentarer

Siste innlegg