Frivillig ansatt og ufrivillig menighet

Overskriften er kanskje forvirrende? Vel. Nå skal jeg forklare. 

For noen år tilbake så satt jeg i menighetsrådet i menigheten min. Det var der jeg gikk i tensing, var ungdomsleder og aktiv. Så skulle vi sende noen til trosopplæringskonferansen i Lillestrøm og jeg ble spurt om å være med. Ja,takk sa jeg og ante ikke hva jeg skulle på, sånn helt egentlig. Jeg kan jo nevne at jeg bare var 19 år gammel. Men jeg ble, og det var veldig kjekt. Jeg reiste med noen ansatte i staben også meg. På et av disse kursene så gikk jeg på det som handlet om frivillighet. Der lærte jeg mye, blandt annet: Man bor i menigheten. Det er den kirken man har nærmest seg. Det er din ufrivillige menighet. De som jobber der, de har valgt det selv. De valgte å søke jobb i den meningheten, de er frivillig ansatt. 

Dessverre så har vi hatt mye vikariat i menigheten. Mye interresante personligheter og nye tanker om forskjellige ting som blandt annet homofili. Vi hadde en, vi kan kalle henne for Nora. Hun var supereffektiv når det kom til å planlegge ting, hun jobbet hele tiden, hun kunne finne på å ringe meg for å spørre om noe kl. 22:30 på kvelden, det var ikke nødvendigvis viktig, men hun var så inn i den biten på jobb, at hun måtte få det ferdig. Tiden gikk og vi ble jo vandt med at hun var en katiket med alt for mye koffein i kroppen. Så var vi på konfirmantleir og det er jo en kjent sak at noen sniker seg unna undervisning blandt annet, og noen har ikke kommet hele året. De får en oppsamling av ekstra undervisning på leir. Dette skulle da gjøres med Nora. Nora var katiketvikar i kirken vår. 
En av konfirmantene stilte spørsmålet “Jeg vet hva bibelen sier om homofili. Men hva mener du?” 
Nora la da ut om at dette var en synd, dette var feil og det var omtrent farlig. Man kunne jo ikke være homofil og kristen, det var djevelens verk. Og Nora holdt på. Denne konfirmanten kan vi kalle for M. M sa “Ja, men Trude er jo lesbisk?”. Da svarte ikke Nora men fortsette med å legge ut om hvor feil dette var. 

M kom til meg og forklarte hva som hadde skjedd, og hun var helt rystet. Fordi M var i skapet og det var jeg veldig klar over. M så på meg og sa “Men hva med deg? vet hun at du er lesbisk? ” Og jeg ble oppriktig sint og litt frustrert.  

Etter en kort jungeltelefon endte det opp med at en annen i staben fikk med seg dette, og det kom visstnok en unnskyldning fra Nora. Men problemet var hun sa det aldri til meg, hun sa det bare til staben. 
Pr dags dato jobber hun ikke der lengre, noe jeg syns kanskje er like greit. 

En fjorten år gammel jente eller gutt som kanskje er forvirret på seg selv, og tror på Gud, men er livredd for å komme ut av skapet, pga slike holdninger. Derfor brukte jeg så lang tid selv.  Vær så snill – ikke skrem dem. La dem få spørre uten å bli brent! 

 


Håper dere ikke slakter meg for ordfeil! God helg! 

 

Følg den skeive prestestudenten på den rette sti! 

 

12 kommentarer
    1. Enig! Jeg har ei lesbisk venninne som er leder av menighetsråd – og jeg er utrolig glad på hennes vegne for måten hun har blitt mottatt på!

    2. Så du tvang en annen til å si unnskyld fordi hun mente noe annet enn deg? Jeg er ateist, men skjønner ikke hvordan noen kan være homofil og samtidig kristen. Det blir som å være jøde og ønske å bli medlem i KKK.
      Hvorfor hadde Nora feil når hun sa at homofili var synd? Hva var det som gjorde at hun måtte si unnskyld? Var det bare fordi du har kastet bort ALT som virker støtende i biblen og KUN ser på det positive? Litt sånn “klipp og lim”-kristen?

    3. Runar: Vel, det er jo litt mer det at hun sa det var helt forkastelig og slikt da. Jeg er jo fortsatt et menneske, jeg er fortsatt meg. Men fordi jeg liker samme kjønn, så er jeg plutselig en vandrene synd? Nei. Det syns ikke jeg, og det er ikke greit. Men det er min mening, du har din 😉

    4. Du sier at det er forkastelig at hun mener slikt. Kan jeg spørre deg om hvor du mener jeg som ateist kommer til å havne etter døden?
      Hvor kommer folk som ikke tror på Jesus?
      Kommer de til en plass med evig tortur? Du synest ikke at DET er en forkastelig mening også da? Her passer det med “folk som sitter i glasshus…..” virker det som..

    5. Runar: Vel, jeg tror jo at mennesket kommer til himmelen, men du som ateist tror jo egentlig ikke på et liv etter døden, og det er helt opp til deg.
      Jeg syns det er det ja, jeg respekterer det, men syns ikke det er greit å undervise til 14åringer og si slikt.

      Nei, det spørs hva de tror på da. De som har andre religioner kommer vel til andre steder kanskje? 😉
      Jeg har aldri sagt at de kommer til et sted med tortur, så vet ikke hvem som sitter i glasshus akkurat nå. 🙂 Du får ha dine meninger, og jeg har mine. Det er åpenbart forskjellig og du forstår ikke hvordan jeg kan være skeiv og kristen. Litt som at jeg ikke forstår hvorfor du ikke forstår hvordan jeg kan ha en tro og en seksuell legning 🙂

    6. Kjære Runar!
      Som felles ateist så føler jeg at du nå faktisk setter oss i et dårlig lys med dine holdninger, og jeg får inntrykk av at du ønsker å sette ting på spissen med dine kommentarer. Uheldigvis får det motsatt effekt, og du fremstår som ekstremt konservativ og støtende.
      Du sier du ikke skjønner hvordan noen kan være homofil og samtidig kristen. Vel, først og fremst er ikke homofili et valg, man er født sånn. Og det burde ikke frarøve en person muligheten til å tro, og skal ikke gjøre det heller.
      Når det kommer til homofili og synd, så er jeg enig med skeivepresten at det er viktig at slike holdninger som Nora har, ikke blir videreformidlet. Vi lever i et samfunn i dag hvor det er greit å være homofil, og jeg syns det er flott at kirken åpner for å støtte dette! Og måten man gjør det på, er ved å slå ned på støtende og krenkende holdninger, derfor måtte også Nora si unskyld.
      Dette med hvor man havner etter døden, det er et evig interressant spørsmål, men i bunn og grunn, så spiller det vel ingen rolle for verken meg eller deg hvor man havner etter døden for vi tror ikke på det… Eller hva? Det er et spørsmål du kun stiller for å skape debatt. Kristne tror på himmel og helvette, ateister tror ikke på noen av delene. Så da spiller det strengt talt ingen rolle hvor de måtte mene vi havner, for i vårt synspunkt eksisterer det ikke uansett. For øvrig uansett usakelig å bruke dette som argument, for hovedtema er homofili og tro…
      Stå på skeivepresten!

    7. Det er slett ikke alle kristne som tror på helvete, bare så det er sagt! Og det er ikke noe krav at en tror på et liv etter døden for å kunne være kristen.

    8. Kjære skeivepresten:
      Du sier at den kristne Nora trodde på noe som stod i bibelen som var “forkastelig”. Jeg pekte bare på at du også tror på mange ting som er “forkastelig” for andre: f. eks at alle som ikke tror på Jesus kommer til Helvete (som ikke akkurat er en veldig koselig plass).
      Du prøver å ro deg vekk ved å si: jammen du tror jo ikke på sånt…. Da kan jo Nora bare si til deg “hvorfor er du så sint? Du tror jo ikke på at homofili er synd”…..
      Det er et dårlig argument. DU tror at folk som ikke er troende vil komme til helvete. Det er støtende for andre, på samme måte som det Nora sa var støtende for deg….
      Jeg er HELT for homofili, og er helt enig i at det ikke er et valg. Jeg har selv mange homofile venner, og for å være klinkende klar: jeg støtter saken deres fult ut! Det var ikke saken her. Jeg spurte bare hvorfor noen som tror på støtende ting kjefter på andre og får de til å si unnskyld for å tro på andre støtende ting? Og hvordan man som homofil kunne forsvare bibelen. Beklager om det er støtende for deg at man spør spørsmål.
      Kjære NASA:
      Nå er ikke ateisme en klubb med mange felles regler. Eneste er en mangel på tro. Så at ateister er svært ulike er ingen overraskelse…
      Har jeg sagt at homofili er et valg? Har jeg sagt at man ikke kan tro om man er homofil? Jeg sa bare at jeg ikke forstod hvordan det var mulig å tro på bibelen om man var homofil. Man kutter da ut ting som står der, og det betyr at man ikke lenger tror at bibelen er Guds perfekte ord.
      Må si at jeg synest du er en “dårlig ateist” om du mener at det ikke spiller noen rolle hva andre tror fordi VI ikke tror… Skal ateister ikke bry seg om f. eks evolusjon skal bli kuttet ut fra pensum i bytte mot kreasjonisme? “Vi tror jo ikke på kreasjonisme, så det bryr jo ikke oss…” Skal vi ikke bry oss om folk sier at “du kommer til å brenne i helvete for din mangel på tro!”? Skal vi ikke bry oss om folk sier “homofili er synd!” Vi tror jo ikke det er synd, så hvorfor skal vi bry oss? Ser du ikke den logiske bristen her?
      Du har rett: hovedtema var homofili. Personen som har denne bloggen synest det var frastøtende at noen pekte på tingene i bibelen som forbyr og fordømmer homofili. Jeg pekte på at det er andre ting i bibelen som presten tror på som er mer støtende om man tenker seg om. Det var alt. Om man vil være “klipp-og-lim-kristen” så er det selvsagt helt i orden. Men ikke fordøm andre fordi de har klipt ut andre setninger enn deg selv….
      Kjekt med en god debatt. Takk for at du besvarer spørsmål, og for at du har en åpen blogg 🙂
      Ha en god helg 🙂

    9. Virkelighetensverden: Jeg ser hva du mener 🙂 Det jeg syns er kjedelig er å være frivirllig ungdomsleder på en leir hvor jeg da nesten ikke blir annerkjent for den jeg er – derav tittelen på innlegget. Men jeg forstår hva du mener, jeg håper bare du forstår hva jeg mener.

      Jeg visste at ved denne bloggen blir det mye debatt – og Gaute her har også et poeng, det er ikke alle som tror på helvette 🙂

      God helg til deg også. Håper du fortsetter å lese bloggen min – til tross for at du er uenig med meg.

    10. Virkelighetensverden: “Det er et dårlig argument. DU tror at folk som ikke er troende vil komme til helvete. Det er støtende for andre, på samme måte som det Nora sa var støtende for deg….”

      Jeg har aldri sagt at det er det JEG tror. Det er det generelle. Man kan ha også sin personlig tro. Nå må du passe på at du ikke sier hva JEG tror og ikke tror. Det må vi ha litt klarhet i.

    11. Jeg liker egentlig best å lese blogger der jeg er uenig. Ingen lærer noe av å lese ting man er enig om 🙂 Og bloggen din er jo svært interessant med en interessant vinkling.
      Jeg ser hva du mener 🙂 Og beklager om jeg sa hva du trodde på, jeg antok bare at helvete var noe som var en felles tro for kristne. Svært sjelden jeg har hørt om kristne som ikke tror på himmel/helvete. Men jeg er enig: jeg kan umulig vite hva andre tror 🙂

Siste innlegg